مطلبی در خصوص طرح های جامع- تفصیلی شهرهای آوج و آبگرم
yastibolagh
آشنایی با روستای یاستی بلاغ

 

طرح های کالبدی شهرها یکی از مهمترین اسناد در زمینه هدایت و توسعه شهرها می باشد که مسیر توسعه کالبدی شهر را تعیین می نماید.  این طرح ها با پیش بینی های جمعیتی در افق های 10 تا 15 ساله نقشه کاربری اراضی شهری را در افق طرح ارائه می نمایند. در کشور ما این طرح ها در قالب های مختلفی تهیه و تدوین می گردید. طرح های جامع- تفصیلی که برای شهرهای زیر 25000 نفر تهیه می شد و در طی دولت نهم و دهم رایج گردید یک نمونه از این طرح ها بود که البته اکنون به جای خود را به  طرح های هادی شهری داده است.  

بر اساس اخبار منتشر شده در سایت اداره کل راه  شهرسازی استان قزوین (به نقل از مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین) در هفتمین نشست کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی طرح جامع – تفصیلی شهر آوج با مساحت 177.4 هکتار و  جمعیت 7549 نفر جمعیت برای افق 1405 تصویب گردید. (با تراکم ناخالص پیشنهادی 42 نفر در هکتار) که البته این طرح باید مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شورایعالی شهرسازی و معماری را نیز اخذ کند تا به مرحله ابلاغ برسد.

جهت مقایسه طرح های تهیه شده دو شهر آوج و آبگرم، اطلاعات مربوط به جمعیت و مساحت طرح جامع- تفصیلی  شهر آبگرم نیز در زیر آمده است:

طرح جامع تفصيلي شهر آبگرم براساس جمعيت پيش بيني شده براي شهر تا پايان دوره طرح (1400)، معادل 8160 نفر در محدوده اي به وسعت 120 هكتار (با تراكم ناخالص پيشنهادي68 نفر در هكتار) تهيه و ابلاغ شده است.

اولین نکته قابل توجه در این مقایسه جمعیت افق طرح دو شهر می باشد، علی رغم اینکه افق طرح شهر آبگرم 5 سال زودتر به پایان می رسد جمعیت آن در حدود 611 نفر بیشتر از شهر آوج پیش بینی گردیده است. نکته قابل تامل دیگر مساحت طرح ها در افق می باشد. برای شهر آوج در افق طرح مساحتی برابر با 177.4 هکتار در نظر گرفته شده که سرانه شهری آن برابر با 235 متر مربع برای هر نفر است در صورتی که سرانه شهری برای طرح شهر آبگرم در افق برابر با 147 متر مربع برای هر نفر است. بر اساس مصوبه ها و بخشنامه های موجود سرانه شهری برای شهرهای زیر 50 هزار نفر در مراکز شهرستان حداکثر 106.95 متر مربع و در سایر شهرها حداکثر 104.95 متر مربع برای هر نفر می باشد. البته این سرانه ها در صورتی که شهر نقش و عملکرد خاصی داشته باشد قابل تغییر است که این امر در خصوص شهر آبگرم صدق می کند (یعنی عملکرد گردشگری و مرکزیت به عنوان بازار روستاهای منطقه) ولی در خصوص شهر آوج که فاقد نقش و عملکرد خاص بوده و در آینده نیز با توجه به موقعیت و جایگاه نقش قابل توجهی برای آن قابل تعریف نیست در نظر گرفتن سرانه شهری معادل 235 متر مربع برای هر نفر از ساکنین آینده آن جای سوال دارد.............

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: